SM i Trädklättring

SM i Trädklättring är en tävling arrangerad av Svenska Trädföreningen för yrkesverksamma arborister. En liknande tävlingsform startade i USA på sjuttiotalet och har sedan fått spridning runt hela världen. I Sverige har tävlingen hållits på olika platser runt om i landet sedan nittiotalet.

Tanken med tävlingen är att främja och sprida säkra arbetsmetoder i samband med trädvård och att visa nya tekniker och utrustning som kan hjälpa arboristen i det dagliga arbetet.

Arboristerna tävlar i fem olika delmoment som är spridda till fem träd runt om i området. Efter en dag med kamp mot klockan, svingande i klätterrep och vänskapliga tillrop från medtävlande har de som samlat ihop mest poäng kvalificerat sig till finalen dagen efter. I finalen får de tävlande använda hela sin bredd av yrkeskunnande för att vinna titeln svensk mästare i trädklättring. Vinnarna går även vidare till EM och VM där de bästa arboristerna från hela världen möts i en och samma tävling.

Vad?

Ett årligt återkommande arrangemang för yrkesverksamma arborister som tävlar i trädklättring. En vinnare utses i både dam- och herrkategori som sedan får representera Sverige i Världsmästerskapen i trädklättring, dessutom har dem fem bästa klättrarna möjlighet att representera Sverige i Europamästerskapen i trädklättring. Mästerskapet arrangeras av Svenska Trädföreningen och samarbetar med den aktuella kommunen där tävlingen hålls.

Tävlingen syftar till att stärka arboristernas roll i samhället och även lyfta trädens viktiga roll i stadsbilden. Alla som jobbar med tävlingen arbetar ideellt.

Omkring 40 tävlande brukar ställa upp och runt 50 volontärer som ser till att tävlingen fungerar. Utöver detta brukar det vara mellan 20–150 åskådare, beroende på plats. Ju centralare tävlingen är ju fler åskådare kommer.

Hur?

Tävlingen hålls med fördel i en centralt belägen park där det finns rätt träd för tävlingens behov. Minst sex träd kommer att användas i de olika momenten som ingår. Alla träd som används spärras av och tävlingsarrangörer ser till att inga obehöriga vistas under träden medan tävlingen pågår. Träden kommer att klättras med rep och sele, vilket är mycket skonsamt och gör ingen skada på träden. Lättare beskärning av utvalda grenar kan bli aktuellt.

För vem?

Arrangemanget är helt öppet och inget inträde krävs för att titta på. Flera av tävlingsmomenten är publikvänliga även för den som inte har sett en liknande tävling innan eller vet vad en arborist gör. De tävlande visar upp sina praktiska kunskaper som används varje dag i yrkeslivet.

I samband med tävlingen finns personer från Svenska Trädföreningen på plats för att informera intresserad allmänhet om träd och dess livsvillkor. Det brukar även anordnas en trädvandring med experter som guidar.

När?

SM i trädklättring arrangeras traditionellt under våren, primärt under maj månad, och under en helg från lördag till söndag. Detta för att vi ska ha gott om tid att utse kandidater till EM och VM.

För att hinna förbereda allt i tid brukar vi börja rigga och genomföra eventuella beskärningar under måndagen helgen innan SM.

SM i Trädklättring i tiden

Här ser du alla passerade evenemang genom åren