SM i Trädklättring

SM i trädklättring 2019
Svenska Trädföreningen är stolta att kunna anordna SM i trädklättring. Tävlingen går under ISA:s paraply och är därför kvalificerande till EM och VM. Grundtanken med tävlingen är att
vi som yrkesutövande ska mötas, dela erfarenheter och jobba för att höja säkerheten i vår bransch.

Anmälan för deltagare är nu öppen och stänger den 21:e april

OBS!​ I år anmäler sig alla, deltagare som volontärer, i samma formulär!

Anmäl dig här!

Kostnad

Kostnaden för medlemmar i Svenska Trädföreningen och/eller ISA är 1000kr och för icke medlemmar är det 1200kr. När du har anmält dig får du en faktura som ska betalas inom 30
dagar men senast den 6 maj. Efter 30 dagar skickas fakturan vidare till inkasso. Väljer man att hoppa av fram till och med den 25:e april blir man endast debiterad 250kr för administrativa avgifter. Efter den 25:e april återbetalas endast 500kr vid sjukdomsfall eller liknande.
Lunch och fika ingår för den eller de tävlingsdagar du deltar.

Var och när?
Årets värdkommun är vackra Halmstad och vi kommer att vara i Norre Katts Park

Tävlingen hålls den ​17-19 maj​. Registrering och gearcheck för de tävlande är ​fredag​ ​den​ ​17 maj​.

Volontärer och domare registreras när de anländer, uppsök tävlingsledningen.

Detaljerat schema kommer längre fram i vår.

Hur går tävlingen till?
Under lördagen tävlar alla i fem delmoment som speglar den klättrandes arboristens arbetsdag. De tävlande blir indelade i grupper som håller ihop under hela dagen. Grupperna kommer att vara blandade med erfarna och mindre erfarna klättrare. Alla moment poängbedöms och vid dagens slut, kvalificerar sig de med högst poäng till söndagens final, Masters’ challenge. Här får finalisterna göra upp i en större utmaning, med mer tid till sitt
förfogande. Utmaningen poängbedöms och vid dagens slut har vi våra svenska mästare i dam och herrklass.

För mer information om de olika momenten, besök ISA:s hemsida:

Även detta år har vi Ascent Event som ersätter footlock.
Det är viktigt att du är bekant med reglerna, för att få en så rolig och rättvis upplevelse som möjligt. I regelboken står även mycket information om vilken utrustning som är godkänd. Ta dig tid att läsa igenom hela boken.Regelbok:

Vem kan tävla?
Du ska vara förtrogen med att klättra i träd samt kompetent att använda den säkerhetsutrustning som krävs. Du ska även ha god kunskap om träd så du kan ta dig fram på ett säkert sätt, utan att skada träden eller utsätta dig själv eller annan för fara. Om du inte är känd för oss sedan tidigare, kan dokumentation på relevant utbildning komma att krävas eller vitsord från tillförlitlig källa.

Känner du dig osäker om du vill vara med och tävla så kan vi varmt rekommendera att du ställer upp som volontär. Då får du vara med där det händer och får goda möjligheter att knyta kontakter i branschen. Läs längre ner under volontärer.

Det finns en damklass och en herrklass.
Max antal deltagare: 50st.
Vi lämnar plats åt och 10 utländska klättrare. Fler utländska klättrare kan antas i mån av plats.

Utrustning
Den klätterutrustning som du vill använda kommer kontrolleras av tävlingsledningen. Det är därför viktigt att du själv kontrollerar den innan du kommer med den till gearcheck. Är du osäker om din utrustning håller måttet eller är kompatibel i den konfiguration du tänker använda den, ska du i första hand söka information hos tillverkaren av produkten. Känner du dig fortfarande tveksam efter att du har varit i kontakt med producenten, kan du mejla tävlingsledningen. Vi kommer svara i mån av tid. Utrustning som inte håller måttet kommer att sättas i karantän under tävlingen och kan hämtas ut efteråt.

Innan du kommer till ​gearcheck​ skall ​utrustningsformuläret​ vara ifyllt. Är det inte det hamnar du sist i kön.

Din utrustning skall även vara väl rengjord och i god ordning.

Även i år godkänner vi endast CE-märkta Ropewrench i enlighet med ISA:s rekommendation.

Utrustningsformulär:

Vad du kan förvänta dej vid gearcheck:

Volontärer och domare
OBS! Anmälan för volontärer och domare sker via samma formulär som deltagare, se ovan. Som volontär är du med där det händer. För att genomföra tävlingen behöver vi ett stort antal volontärer. Det glädjer oss att Hvilan utbildning ställer upp med sina elever ur arboristklasserna. Givetvis behöver vi fler volontärer och gärna med erfarenhet. Vi behöver hjälp främst under lördagen. Vi behöver även hjälp under onsdag till fredag med att rigga och klättra igenom träden för att se om allt fungerar. Som volontär blir du bjuden på lunch och fika under de dagar du hjälper till. Du är självklart också bjuden på lördagens fest där det ingår middag.

Vi behöver nio domare under lördagen och fem domare under söndagen. Här behöver vi folk med tidigare erfarenhet från tidigare tävlingar. Antingen har du dömt tidigare, tävlat eller varit med som volontär i några år.

Ni får givetvis mat under ert engagemang och ni blir bjudna på lördagens fest.

Bra grejer att känna till:
Boende: För att vara garanterad ett boende under tävlingen rekommenderar vi att boka hotellrum så snart som möjligt. Det finns flera hotell som ligger nära tävlingsplatsen. Mer information om boende finns här! Och nedan finns länkar till de olika boendena:

Tider: Håll utkik efter detaljerat schema som läggs upp här.
Festen: Mer info om lördagens fest kommer senare.

Kontakt:
sm@tradforeningen.org