Detta är möjligt även för dig som inte klättrar!

Fler och fler känner till ordet arborist och det blir även vanligare att det förekommer i upphandlingar. Men då arborist inte är en skyddad titel arbetar Länsstyrelsen och Svenska trädföreningen för att fler ska kräva att arboristerna även är certifierade, även om man inte är klättrande arborist.

Genom att bli en ISA Certifierad Arborist kan du styrka att du har rätt kunskap kring träd och trädvård, vilket både du och beställaren tjänar på. För beställarna är det även tryggt att veta att det finns ett krav på att ISA Certifierad Arborister fortbildar sig, vilket är en viktig del i att göra ett bra jobb.

För att bli ISA Certifierad Arborist krävs ingen kunskap kring klättring och provet går att göra på två platser (Göteborg och Stockholm) där kunskapsproven genomförs på datorer. Information om var proven kan utföras samt anmälningsformulär finns på ISA:s hemsida >>.

Observera att certifieringen endast testar kandidatens kunskap, det är ingen utbildning.

För dig som är klättrande arborist rekommenderar vi att du certifierar dig genom ETW, mer information om detta finns på vår informationssida om ETW >>

Om du har några frågor kan du kontakta Per Stjernberg: